Tuesday, February 16, 2016

Routines, uitdagingen en time-management

Hallo hallo, 

Sinds ik niet meer naar school ga zijn mijn dagen behoorlijk saai geworden. Ik kan dagen achtereen op de bank hangen en vrij weinig uitvoeren. Maar 1 januari heb ik iets aan mezelf belooft.. er zou iets moeten veranderen. Vroeg uit bed, goed ontbijten en direct aan de slag met je to do lijstje. Dit zorgt er voor dat ik niet tot 12 uur in bed blijf liggen om vervolgens te verhuizen naar de bank. 

Ik heb gemerkt dat als je actief wil blijven het niet echt verkeerd is om wat vaste patronen, routines en gewoonten in te bouwen. Ik weet dat het makkelijker is om er een nieuwe gewoonte in te krijgen is dan een {slechte} oude gewoonte er uit te krijgen, maar geef je zelf gewoon de tijd. 

Het is heel belangrijk om routines te hebben. Helemaal als je op het punt staat om naar bed te gaan. Elke avond dezelfde handelingen uitvoeren zorgt voor "muscle-memory" letterlijk vertaald spier-herinnering. Op een gegeven moment weet het lichaam dat je je klaar aan het maken bent om om bed te gaan doordat je elke dag weer dezelfde handelingen uitvoert. Muscle memory bouw je op door iets heel heel heel vaak te herhalen. 

Elke dag word je wakker met een bepaalde hoeveelheid mentale energie. (Voor de studenten onder ons is die mentale energie al op na de eerste 5 minuten college ;) Fysieke energie kun je wel enigzins bijvullen met goed en voedzaam eten. Je mentale energie is niet bij te vullen daarvoor heb je echt een uur tot anderhalf uur voor nodig. Dus dat is weer een excuus voor een power nap om een uur of 4. Het voordeel van routine-matige handelingen is dat die veel minder mentale energie gebruiken dan handelingen waar je je volledige aandacht voor nodig hebt. Maar eerst hoe zien mijn routines er ongeveer uit:

Ochtend
Mijn wekker gaat om 8.30. Ik probeer dit nog wat eerder te krijgen maar daarvoor moet ik eerder op bed en dat is niet bepaald een van mijn sterkere punten ;). Dan ga ik even kort en koud douchen. Die koude douche zorgt er voor dat ik echt wakker word. Ik borstel mijn haar en kleed me aan. Dan goed ontbijten en ondertussen lekker rustig de krant lezen.Ook moet ik dan zo ongeveer mijn eerste kop koffie drinken ander ben ik de rest van de dag echt niet te genieten. Als ik de krant gelezen heb dan pas mag ik van mezelf mijn telefoon pakken. Als je de ochtend begint met eerst een uurtje facebooken is je hoofd direct al heel erg vol en gaat de rest van de dag je mentale energie een stuk sneller op.Het is niet echt een rustig begin van de dag wat juist heel belangrijk is om zo lang mogelijk te doen met je batterijtje. Om een uur of 10 begin ik dan met mijn to do lijstje van de dag.

Middag
Om 13 uur moet ik dan gewoon weer wat eten anders val ik om of in een nog erger geval ik ga mezelf helemaal vol proppen met allerlei zoetigheden. Wat ook belangrijk is, is om jezelf af een toe even een uurtje pauze te geven. Helemaal als je thuis werkt kan het soms moeilijk zijn om je werk even neer te leggen. Dus ik geef mezelf tot half 3 om even lekker niets te doen. En dan ga ik gewoon weer verder met mijn to do lijstje. 

Avond
Om een uur of 6 ben ik klaar met het avond eten en dan ga ik tot 9 uur door met mijn to do lijstje. Om negen uur doe ik alle schermen weg en ga ik op de bank zitten om nog even lekker tv te kijken. Om 10 uur ga ik mijn tanden poetsen, pyjama aan, telefoon aan de lader wekker zetten en nog even met mijn Bullet Journal de volgende dag uitplannen. Dan pak ik een leesboek en ga ik nog minstens een half uur lezen wat meestal uitdraait op dat ik ver na middernacht mijn licht uit doe. 

De hele dag door heb ik elke 4 uur een wekker op mijn telefoon staan om er voor te zorgen dat ik genoeg drink. Elke wekker geeft aan dat ik een halve liter water moet drinken. Dit zorgt ervoor dat ik mezelf niet vergeet.

Maak er voor jezelf eens een uitdaging van om er echt goed over na te denken waar al je tijd nu eigenlijk naartoe gaat en kijk of dit ook makkelijker en efficiënter kan. Ik heb dit de afgelopen weken ook gedaan en kwam er achter dat ik best wel wat tijd aan het om lummelen ben en niet veel nuttigs doe. Door nieuwe uitdagingen aan te gaan kun je die uurtjes in de dag wat opvullen. Daar zijn meer dan genoeg leuke invullingen voor.

Een paar voorbeelden:

Duolingo, een erg leuke app waarmee je met kleine stapjes de basis van een nieuwe taal kunt leren.
Project Noah, ik als aanstaand Leraar Biologie word hier erg blij van. Met project Noah kun je op een leuke manier de natuur iets beter leren kennen en begrijpen.
Peak- Brain Trainig. Het hoeft niet lang te duren om je hersenfuncties te verbeteren.


Heb je nou echt geen zin om je hele ochtend of avond routine zelf uit te vinden? Er zijn meer dan genoeg boeken of apps in de wereld om je een beetje te helpen hier zijn wat voorbeelden. 

Dit was het wel weer dacht ik, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Dikke smakkerd Mirthe

No comments: